Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag som en enskild person kan söka för att anpassa sin bostad. Syftet är att ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.
För att få bidrag ska åtgärden vara nödvändig med hänsyn till funktionsnedsättningen. Behovet ska inte kunna tillgodoses på något enklare sätt, till exempel genom hjälpmedel eller omdisponering av bostaden. Det ska inte heller vara en åtgärd som hör till det normala underhållet av bostaden. Behovet ska inte ha uppstått på grund av byggtekniska brister.
Du som har en funktionsnedsättning eller bor i samma hushåll som en person med funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för anpassning i din permanenta bostad. Även du som regelbundet tar hand om en person med funktionsnedsättning i din bostad kan söka.
Du kan få bidrag till åtgärder som behövs för att klara vanliga boendefunktioner:
Bidraget lämnas till åtgärder som rör bostadens fasta funktioner. Exempel är att ta bort trösklar, anpassningar i badrummet eller ordna en ramp vid entrén.
En förutsättning för att få bidrag är att åtgärderna är nödvändiga och behovet inte kan ordnas på enklare sätt, genom till exempel hjälpmedel som tillhandhålls av regionen.
Om du flyttar är det viktigt att du väljer en bostad som är lämplig med tanke på dina behov. Möjligheterna att få anpassning vid flytt till en ny bostad är därför begränsade. Om du bygger nytt måste du se till att den nya bostaden motsvarar dina nuvarande och framtida behov.
Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag hos kommunen.
En komplett ansökan innehåller följande handlingar:
Till ansökan om bostadsanpassningsbidrag måste du ha din eller dina fastighetsägares eller bostadsrättsförenings skriftliga medgivande till att anpassningsåtgärderna får utföras. Ägarmedgivandet ska även innehålla information om vad som händer om du flyttar, så att du inte blir återställningsskyldig.
När kommunen har fått din ansökan och den är komplett utreder en handläggare på kommunen ditt ärende. Om det behövs bokar handläggaren en tid för hembesök tillsammans med dig. Sedan tar kommunen ett beslut. Du får alltid ett skriftligt beslut.
När du fått ett beslut på bifall till din ansökan beställer du själv arbetet och ansvarar för att få det utfört. Fakturan för arbetet skickas till dig som kund och du ansvarar för att den blir betald. Beviljat bidrag från kommunen sätts in på ditt bankkonto.
Bidraget motsvarar en skälig kostnad för åtgärderna. Om du väljer en dyrare lösning får du själv betala den extra kostnaden.
Om du tidigare har fått bidrag för tekniskt avancerad utrustning kan du ansöka om bidrag för service och reparation av dessa.
Fastighetsägare kan i vissa fall få bidrag för att återställa lägenheten efter att personen som har haft behov av anpassningsåtgärden flyttat. Kontakta Stenungsunds kommuns handläggare för mer information.
Om du får avslag på en del av din ansökan eller på hela din ansökan får du alltid en skriftlig motivering till varför. Vill du överklaga beslutet ska din överklagan ha kommit in till kommunen inom tre veckor från den dag du tog emot beslutet. Om handläggaren inte ser några skäl att ompröva beslutet skickar kommunen vidare överklagan till förvaltningsrätten.
Mer om bostadsanpassningsbidrag i Boverkets handbok Länk till annan webbplats.
Ansökan om bostadsanpassningsbidrag Pdf, 463.4 kB.
Ansökan om bostadsanpassningsbidrag för reparation, service och besiktning Pdf, 370.9 kB.
Ägarmedgivande Pdf, 190.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Nyttjanderättshavares medgivande Pdf, 101.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Stenungsunds kommun
Bostadsanpassning
444 82 Stenungsund
Stenungsunds kommun
Strandvägen 15
444 31 Stenungsund
Telefon: 0303-73 00 00
Hemsida: www.stenungsund.se
E-post: kommun@stenungsund.se